torsdag 19 april 2007

Tredje söndagen i påsktiden....Den gode Herden

Tredje söndagen i Påsktiden 22 April 2007

Hesekiel 34:23-31
Hebreerbrevet 13:20-21
Johannesevangeliet 10:11-16

Den Gode Herden

Jesus. Den Gode Herden.

Den Gode. Som lyfter oss. Som ser oss. Som finns vid vår sida.
Herden. Som leder oss. Och som visar oss vägen.

Jesus sade; Jag är den gode Herden. Den gode herden som ger sitt liv för fåren.

Jesus gav verkligen sitt liv – för oss. Han gav oss allt han kunde ge. Sin kärlek, sina – Herrens - ord, och sitt liv. Han gav till oss. Just för att han älskade – älskar – oss. Just för att vi är just det han bryr sig om. Du & jag.

I dagens evangelietext talas om ledare som smiter, när det blir för svårt. Om de – vi - som inte stannar, och ger sitt liv för det som är av vikt. Om de – vi – som inte bär en sådan kraft, att vi mäktar skydda hela vägen ut. När det krisar. När vargen kommer – så smiter de - vi - för att rädda sitt – vårt - eget skinn.

För Jesus krisar det inte. Han står pall. Han leder oss hela tiden. Han smiter inte, när vargen kommer.

Vi behöver låta oss ledas. Vi behöver förstå att vi är Herdens skock, och att det är hans röst som vi hela tiden skall lyssna till.

Förstå, att vi hela tiden skall lyssna till Hans röst, att hela tiden lära, att hela tiden göra vårt yttersta för att förstå – just att vi skall ledas av Herren, och inte av något annan, eller något annat.

Vad leds världens folk av idag?

Kanske leds de – vi – av ledare, som utifrån sitt perspektiv försöker fånga det som är rätt. Där rätt kan vara pengar, makt, sitt bästa, sitt lands bästa – eller annat rätt, utifrån det lilla perspektivet – sin egen lilla värld.

Kanske leds de – vi – av oss själva, utifrån vår tanke att vi skall göra karriär, skapa materiellt välstånd, bygga stora hus och fylla dem med dyra saker.

Vår Herde, Jesus - vår Herre, tänker i ett större perspektiv. I dagens text står att vår Herde leder även andra får än just de som tillhör vår fålla. Han har fler skockar, än just vår bygd, vår församling, vårt land – att hålla reda på. Inte bara hålla reda på, utan också leda utifrån vad som är bäst ur Skaparens perspektiv. Helhetens perspektiv.

Kanske är Skaparens perspektiv något annat än pengar, makt, eller det enskilda lillas bästa – på bekostnad av något, eller någon annan.



Jag vill tro.
Jag vill tro, att Skaparens perspektiv – vår Herdes perspektiv – är att leda oss alla, med kärlekens ledstjärna i hela tanken. Att leda oss, för det bästa för Helheten – som är sådant som Naturen, Jorden, Vattnet, Himlen, Människorna. Utan tanke på att det skall generera Personlig Makt – för någon. Utan tanke på att det skall generera Ekonomisk Vinning – för någon.

Utan med tanke på att det skall generera Omsorg och Kärlek. För hela Jordens Folk och hela Jordens väl.

För Dig.
För Mig.
För Oss Alla Tillsammans.

För Naturen.
För Myrorna och Elefanterna.
För Jorden.
För barnen.

För de som har det svårt.
För de som inte förstår.
För de som tvivlar.

Men också för de som har det bra.
För de som förstår.
Och för de som tror.

För Oss Alla Tillsammans.

Den Gode Herden. Han som leder oss – med Kärlek och Omsorg.

Han som lotsar oss rätt. Han som ser till att vi har föda.
Han som lagar stängsel, så att vi inte av en olyckshändelse gör oss illa, eller hamnar utanför vår fålla.


Jag ber att jag – utan att svikta en enda kort sekund – kan låta mig ledas, av den Herde som är Den enda Goda Herden. Han som aldrig sviker. Han som aldrig ger upp. Han som inte smiter, när vargen närmar sig vårt hägn.

Jag ber att vi alla i världen – kan låta oss ledas av detta. Denna. Den Gode Herden.

Herre.
Hjälp oss alla.
Att låta oss ge oss själva den kärleken.
Att låta oss ledas.
Av dig.
Den Gode Herden.

Herre.
Hjälp mig.
Att ge mig själv den kärleken.
Att låta mig ledas.
Av dig.
Den Gode Herden.


Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar