torsdag 19 april 2007

Skärtorsdagen.......

Skärtorsdagen 5 april 2007

Johannesserien
Jeremia 31:31-34
Hebreerbrevet 10:12-18
Johannesevangeliet 13:1-17

Det nya förbundet

Herren säger: Jag skall låta dem förstå min vilja och mina lagar, och jag skall göras så att de lyder mig av hela hjärtat. Jag skall aldrig mer komma ihåg deras synder och deras ondska.

Så när synderna nu en gång för alla har blivit förlåtna, behövs det inga fler offer.

Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas. Så säger Herren, han som satt solen att lysa om dagen, månen och stjärnorna att lysa om natten, han som rör upp havet i dånande vågor, han vars namn är Herren Sebaot.

Så säger Herren. Jag läste både från gamla, och nya testamentet. Orden är tydliga. Han som skapat allt. Han som vill oss så väl, månar om oss så starkt, att han gav oss sin son. Gav - offrade – och gav oss sin son. För oss, för vår skull.

Skärtorsdag. Strax före påskhögtiden. Jesus visste att hans stund var kommen. Jesus visste att Judas Iskariot skulle förråda honom. Jesus visste.

Jesus visste, och berättade för sina lärjungar. Han berättade att han skulle bli förrådd, han berättade vem som skulle förråda honom, han berättade att han skulle dö. Han berättade att Petrus skulle förneka honom, inte bara en gång utan tre gånger . Jesus visste att hans stund på jorden var slut.

Trots det. Eller kanske just därför. Visade Jesus kärlek. Igen, och igen, visade Jesus oss kärlek. Han visade oss hur vi skall vara mot varandra. Igen och igen. Oförtröttligt.

Innan det var dags att lämna den jordiska världen ville Jesus ge sina efterföljare ett bevis på hur mycket han älskade dem. Det är förunderligt. Och det bör verkligen visa oss hur vi skall göra. Trots att han visste att han skulle förrådas och förnekas, så älskade han dem i varje fall. Han älskade dem, trots att de var människor med fel och brister. Trots att de svek. Trots att de sviktade i tro och handling.

Han tvättade deras fötter. I en omsorg och som en särskild gåva. Som en tjänare som tjänar sin mästare. Som en mästare som förstår att varje ledares eller tjänares roll är att betjäna sina medmänniskor. Sina medmänniskor som alla är tjänare. Tjänare och ledare. I olika situationer i livet. Han ville också ge dem en ledning om hur de skulle behandla sina medmänniskor på deras vandring i livet. Såsom Jesus tvättade lärjungarnas fötter, så skall också vi tvätta andras fötter. Som Jesus visade människorna kärlek, så skall också vi visa andra vår kärlek.

Han älskade dem verkligen, trots att de var människor med fel och brister. Trots att de svek. Trots att de sviktade i tro och handling.

Tänk. Om vi bara kunde närma oss detta, lite, lite grann. Förstå, att vi skall göra som han. Som han ber oss om. Att följa hans exempel. Att älska våra medmänniskor, även om de är människor med fel och brister. Även om de sviker eller sviktar. För att de är just människor.

Vi kan inte se rakt igenom människorna som Herren kan. Vi kan inte känna människorna som han kan. Men vi kan ändå försöka.

Han visade oss vägen.
Han visade hur vi skulle bete oss.
Handla.
Göra.
Inte bara i ord.
Utan också i handling.

Jesus sa, där strax innan påskmåltiden: Jag har gett er ett exempel att följa; gör som jag har gjort mot er. Jag försäkrar er, att en tjänare inte står över sin herre, och att en budbärare inte står över den som sänt honom. När ni nu vet detta, är ni lyckliga om ni också praktiserar det.

Så starkt. Så viktigt. Att praktisera sin kunskap. Praktisera det vi vet är rätt. Praktisera det vi är utsedda att göra. På det sätt vi har lärt oss av Herrens exempel, som t ex i dagens text.

Att tjäna varandra oavsett grad.
Att visa omsorg om varandra.
Att visa kärlek.

Jesus befaller oss att älska varandra. Han säger att just det är av vikt. Just att visa kärlek – att älska varandra – skall göra att människorna förstår att vi är hans efterföljare.

Låt oss försöka göra just detta. Visa varandra kärlek. Förlåta varandra. Visa varandra kärlek, utan förbehåll.

Herre.
Tack, för ditt ord.
Tack, för att du älskar oss trots vår otillräcklighet.
Tack, för att du inte ger upp om oss.

Herre.
Hjälp oss.
Visa oss.
Hjälp oss att förstå hur vi på bästa sätt kan praktisera den kunskap som du visar oss i ditt Ord.

Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar