torsdag 19 april 2007

Andra sönd i påsktiden - påskens vittnen....

Andra söndagen i Påsktiden 15 April 2007

Jeremia 18:1-6
Första Johannesbrevet 5:1-5
Johannesevangeliet 21:15-19

Påskens Vittnen

Herren talade till Jeremia. Herren talade om att Han formade oss. Som krukmakaren formar sina kärl, formar Herren oss. Ibland igen, när det första försöket inte fungerar. Ibland igen, och igen.

När Herren format oss. Går vi ut i världen. Är. Försöker. Finns. Vi lever i livet. Ibland ger det ett gott resultat, ibland inte.

När Herren ser att formen inte riktigt fungerar. Gör han nytt. Formar igen.

Det är hans rätt. Det är hans roll. Till detta må vi lyssna.

Simon Petrus kallades att tala. Att sprida ordet om Herren till människorna. Jesus förlät Petrus, när Petrus uppriktigt och ärligt talat om att han älskade Jesus. Tre gångers förnekande, blev tre upprepade frågor om han verkligen älskade Jesus. Du vet att jag älskar dig. Ja, Herre, du vet att jag älskar dig. Herre, du vet allt. Du vet att jag älskar dig – svarade Petrus, som våndades över upprepandet.

Jesus förlät. Jesus gav inte upp. Jesus kom tillbaka, och försökte igen.

Jag läste i Ordet för idag, 2007. Där finns en kort text, en reflektion, kring denna veckas text eller kanske snarare kring dess tema. Texterna i boken är detta år skrivna av företrädare för SMU. SMU på olika nivåer, i olika åldrar och i olika textformer. Där stod en berättelse om en gudstjänst, där en lerkruka var inblandad i skeendet. Det var, i mina ögon, en väldigt fin berättelse, och jag skulle gärna ha varit närvarande i den gudstjänsten som beskrevs. Men – där, i texten, stod också att ett misslyckande aldrig är ett misslyckande förrän man helt ger upp. Det går att börja om, skapa nytt ur sådant som verkar trasigt och förlorat.

Jag arbetar i en organisation som stödjer människor som har det svårt. De, vi, skapar t ex sysselsättning för människor som är utslagna ifrån den normala arbetsmarknaden. När vi lyckas finna en sysselsättning, som gör det möjligt för dem att få en ny chans – så är det ändå nästan omöjligt för dem att få en andra chans. Bara en sådan enkle liten sak som att kunna få sin lön, så kan det verkligen bli svårt.

För att få lön, så behövs ett bankkonto. Det, är väldigt svårt att få – för den som saknar adress, för den som har betalningsanmärkningar och för den som inte har haft en inkomst vit som snö. Många vill komma tillbaka. Det finns många som inte vill, för att de inte klarar att komma in i den normala lunken. Men det finns också många som vill – få en andra eller tredje eller fjärde chans. De vill verkligen försöka igen. Men låter vi dem? Låter vi - du och jag, eller samhället - dem komma igen?

En man - låt oss kalla honom Sven - gick till banken, för att öppna ett konto för att kunna få sin lön insatt. Han fick ett blankt nej. En vuxen man fick ett blankt nej, och ingen ville stanna och lyssna på honom. Sven gick till sin nya arbetsgivare och förklarade situationen. Svens chef, en ung tjej i 25-årsåldern, gick ner till banken. På två minuter var kontot öppnat.

Hur skulle du känna, om det var du som drabbas av detta? Om du stod i situationen att vilja och våga, börja om på nytt.

Känner du att du kan komma igen, när något gått snett.
Känner du att du blir förlåten för det som varit, och kan återvända för ett nytt försök?

Känner du att du stannar och lyssnar på den som du tycker har gjort något dumt?
Känner du att du försöker förstå, och ger relationen, personen, eller vad det nu rör – chansen igen?

Simon Petrus svek. Han förnekade någon han älskade. Han svek.

Jesus gav honom en ny chans. Jesus frågade, och frågade – kanske för att Petrus verkligen skulle fundera på om han verkligen ville ha en ny chans. Ja. Petrus ville. Jesus gav honom då verkligen en ny chans. Som Petrus tog. Och förvaltade väl. Det förändrade Petrus liv. Det förändrade våra liv.

Herre.
Tack, för att du ger oss en andra chans.
Tack, för att du omformar, knådar på nytt, när vi brister, eller krackelerar i kanten.
Herre
Hjälp mig att se att jag måste förlåta och ge mina medmänniskor en andra chans.
Precis som du ger oss alla nya chanser, vill jag ge alla – och även mig själv – nya chanser.
Hjälp mig, att göra detta, att verka för detta.

Amen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar