fredag 8 juni 2007

Skolavslutningstid & sommarlov

Skolavslutningstid och sommarlov

Sommaren är här.
Värmen är ljuvlig - tycker jag - även om många plågas av den. Jag ber att de finner svalka för sin plåga. För miog ger värmen glädje. Det för mig ut i Guds underbara natur. Ut med springfötter, ut med gräsklipparen, ut med promenadtakten och ut med frukostbrickan. Det är - för mig - livgivande och ofantligt tacksamt att få insupa värmen, och ljuset.

Jag kan - särskilt i denna vackra tid - se vilket otroligt vackert land & landskap vi bor i. Jag kan se hur otroligt bra vi - de flesta av oss - har det. Jag kan se att vi har ofantligt stora skäl att glädja oss över allt det fantastiska vi har, här hos oss.

Men ibland krampar sorgen hårt om mitt hjärta. Som när jag läser i tidningen att studenvagnar har vält och flera av de glada studentungdomarna skadats svårt, eller att två ungdomar dött för att de somnat och förgiftats av gaserna de när för romantikens eller känslans skull tänt värmeljus. Sorgen fångar mig oxå starkt när en ung man sprider sjukdom omkring sig när han söker sexuell tillfällig njutning - jag lider med de många, många kvinnor - unga tonårstjejer - som lurats och riskerar livslång medicinering för en stund med en man utan samvete.

Vår värld kan verkligen vara outsägligt vacker, men oxå bära med sig en sådan mängd sorg.

Våra liv består av så otroligt många - små och stora - glädjeämnen, som vi måste minnas när det är vår tur, eller någon näras tur, att drabbas av någos som gör så ont.

Vi alla drabbas. Sjukdomar, olyckshändelser, skilsmässor, sorger. Vi alla drabbas av livets gång. Några hårdare än andra, men vi alla drabbas - av livets gång.

Livets gång är lycka och sorg. Livets gång är sol och regn. Livets gång är framgång och motgång.

Med Herrens Kraft och omsorg om varandra - skall vi vandra genom livet.

Jag ber idag för alla ungdom som har ett sommarlov att disponera med klokskap. Jag ber att de tar livet på allvar även när skolavslutningsglasen höjs till skål. Jag ber att de hjälper varandra när något går på tok.

jag ber att vi alla ber - ser - handlar - när vi ser att risken finns att någon av alla dessa ungdomar med livet framför sig i någon avseende tar skada. Jag ber att vi finns - aktivt - till hands för den som behöver vår kraft.

Herre.
Jag ber.
Styrk oss i denna uppgift.
Ge oss handlingskraft.
Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar