måndag 18 juni 2007

Lukas 18:9-14

2007-06-18 Ordet för Idag

Lukas 18:9-14

Öppna ditt sinne. Lyssna på Herren.

Visa varsamhet i livet.
Visa varsamhet i sinnet.

Du är inte större än din nästa.
Rättfärdiga inte dina övermått, din egen godhet, din egen förträfflighet – så att du i något avseende ser ner på andra. Du är inte till någon del förmer. Du är inte till någon del större. Visa varsamhet, när du gör dig större än någon annan.
Visa ödmjukhet i stora mått.

Men – du är inte heller mindre
Gör dig inte så liten att du inte finns. Du är stor. Du är unik. Du är fantastisk. Du kan. Du kan göra. Du är utsedd att göra.
Visa varsamhet, när du gör dig mindre än någon annan.
Visa ödmjukhet i stora mått.

Två olika sidor.
Av dig. Av mig.
Av innerlig vikt.


”För den som upphöjer sig själv skall förödmjukas,
men den som ödmjukar sig själv skall upphöjas”

Herre
Hjälp mig idag
Att inte göra mig större än min nästa
Hjälp mig idag
Att visa ödmjukhet i stora mått
Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar