tisdag 12 juni 2007

Kallelsen till Guds rike....

17 juni 2007 - Andra söndagen efter Trefaldighet

Kallelsen till Guds rike

Femte Mosebok 7:6-9
Romarbrevet 8:28-30
Johannesevangeliet 1:35-46


Välkommen att lyssna och tala om Herrens ord och Herrens kraft
– denna dag, här tillsammans –
i Herrens öppna rum.

Jag ber dig - att du stillar dig.
Jag ber dig - att du samlar dig i ditt lugn.
Jag ber dig - att du lämnar dina bekymmer utanför, för en stund.

Jag ber dig – att du läser, reflekterar över och tar till dig dagens texter, och dagens ord, - reflekterande och närvarande här - utifrån just ditt förhållande till Gud som just du befinner dig i just nu.


Låt Herrens kraft verka, i dig och i ditt liv.

Du skall veta att det är Herren, din Gud,
som är Gud,
den trofaste Gud som håller sitt förbund och visar godhet i tusen släktled
mot dem som älskar honom och håller hans bud.


Herren är här, mitt ibland oss. Han har utvalt de sina. Han är mitt ibland oss.

Vi behöver inte vara perfekta, men vi behöver överlämna oss till honom. Vi behöver lyssna till vad han har att säga – när han kallar oss till sitt rike. Vi behöver lyssna på uppmaningen – när Jesus säger; Följ mig.

Det är en uppmaning som heter duga. Det är en uppmaning som kan leda till den goda världen. Den uppmaningen vill jag följa! Så gott jag bara kan. Dag efter dag.

Att följa honom - är att vandra med honom, att leva med honom, att se honom, att låta honom verka i mig – och därmed i förlängningen också verka i andra. Att följa honom gör en stor skillnad, dag för dag, i jämförelse med att inte följa honom.

När, jag följer Herren – ger det en effekt i mitt liv. Det ger en annan handling. Det ger ett annat levnadssätt. Det ger en längtan och en tanke att mer, och mer, leva såsom Jesus levde. Det ger en längtan att mer och mer leva med kärlek, utan dom. Med omsorg. Utan att slå först, eller slå tillbaka när någon gjort illa. Med kärlek till människor och med kärlek till världen – för att Herrens tänkt oss att vi skall leva så.

Att leva så är värdefullt. Att leva så är viktigt. Värdefullt och viktigt för mig. Värdefullt och viktigt för mänskligheten. Värdefullt och viktigt för kyrkans fortlevnad. Värdefullt och viktigt för naturen.

Det tar tid, och vi slirar dag för dag. Ibland är det hopplöst svårt, men det är ändå värdefullt. Det är viktigt. Man kan undra hur man egentligen kan leva på något annat sätt. Man kan undra på vilket sätt det tillför att göra illa, att svara skarpt, att inte visa kärlek, kärlek och åter kärlek - att inte göra och visa gott. Man kan undra varför det egentligen är nödvändigt att i något hänseende hävda sin rätt. Man kan undra varför det är svårt att visa enkel kärlek och omsorg i förhållande till sin nästa på ett sådant sätt att alla får plats med sina kunskaper och färdigheter i varje enskild miljö. Man kan undra på vilket sätt det tillför att skapa splittring och förstöra, istället för att ena och visa omsorg. Omsorg om människorna du möter, omsorg om människorna som du på ett eller annat sätt påverkar. Omsorg om naturen – luft, mark och vatten - som vi hela tiden tär på genom våra levnadssätt, genom våra handlingar, dag för dag.

Följ mig! - säger Jesus.

Vad innebär det för dig, att Följa Jesus?

Innebär det att du gör det själv, tyst och stilla hemma i din kammare?
Innebär det att du gör det i hela ditt levnadssätt?
Innebär det att du har det med dig varje stund, varje dag?

Innebär det att du fylls av kraften från Herren, varje dag?
Eller innebär det att du väntar, och väntar – på att den skall nå dig – där borta sen?

Följer du Jesus uppmaning?

Min uppmaning till dig är….
Följ Jesus. Väx med Jesus. Lev med Jesus.

Jag ser… att det ger trygghet….
Jag ser… att det ger värde…
Jag ser… att det fyller världens folk med kraft och kärlek…
Jag ser… att det tillför oändligt mycket gott
Jag ser… att ju fler steg jag vandrar, ju fler steg vi alla vandrar…. tillsammans med Jesus.. .. desto närmare kommer vi dit vi ska. Till den tid, till den plats, där Herrens hela frid råder över alla, för alla. Herrens Frid - För alla - oavsett vad, oavsett var.


Herre.
Hjälp oss att se - att vi skall Följa dig
Hjälp oss att se – att vi alla varje dag skall Följa dig.

Hjälp oss att växa med dig och leva med dig.
Varje dag
Till tidens slut
Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar