lördag 23 juni 2007

Midsommardagen 2007

Midsommardagen 2007

”Skapelsen”

Job 12:7-13
Apostlagärningarna 17:22-31
Matteusevangeliet 6:25-30

Herren skapade.
Allt på vår jord.

Han skapade
Himmel och hav.
Mörker och ljus.
Fiskar och sköldpaddor.
Fåglar och ormar
Han skapade dig
Han skapade mig

Han skapade
Allt på vår jord.

Han skapade
Tiden och platsen
Uppgiften för oss

Han skapade
Ordet
För oss att leva med
För oss att leva i

Han skapade
vår sommar och vår höst
Vår vinter och vår vår

Nu. Står vi här. Mitt i sommarens brus.
Mitt i den fantastiska Skapelsen.

Mitt i sommarens fantastiska värme och dess återkommande fantastiska sommarregn.
Mitt i fåglarnas kvitter, humlornas surr och traktorns brus. Med blomster som vi byggt vår midsommarkrans, klätt stången och lagt i längtans tanke under kudden.

Vi står här. Mitt i det som Herren har skapat. Mitt i vår Midsommardröm.

Midsommarnatten är lång och ljus. Flaggan hänger i topp runt i bygden. Det firas, och det gläds. Det äts och det njuts. Vi fylls av sommarens och värmens kraft. Vi fylls av kraft av samvaro från vänner och familj, av nära och kära.

Vi fylls också av kraft av ungarnas skrapade knän och skrattande befriande bus. Med skratten som kiknar och känns. Liksom vi gör av livets gråt av glädje, och också av dess gråt av sorg. Det känns inte alltid så, men när sorgen läkt och lagt sig till vila, så fylls vi ofta av en ny sorts kraft, en ny sorts styrka som gör oss redo på nytt.

Det finns många som söker sin helande kraft i naturen. Det finns många som söker den i Herrens ord. Det finns många som söker den i tystnad. Det finns också många som söker den i samtal. Det finns många som söker – utan att veta riktigt vad – och det finns många som vet precis hur det skall vara.

Gemensamt kanske är att vi söker den från den plats vi står, det läge vi står mitt i, var och en, just nu. Från det du är, skapat till, slipat till genom livets händelser, utvecklats till genom lycka och sorg – just nu, denna dag – denna skapelsens dag, vår Midsommardag.

För mig, här och nu, är det en trygghet att veta vem som skapat. Att han skapat. Midsommarnatten. Sommarens prakt. Och Ordets makt.

För mig är det en trygghet att läsa. Lyssna och läsa. Det ger mig styrka. Det tillför. Det helar och bygger. Det verkar och gör.

Det skapar, som skapelsen skapats.

Herre
Tack, för sommarens blomster och kvitter
Tack, för vinden i flaggan som hyllar vår Midsommardag
Tack, för ungarnas skratt och kiknande bus
Tack, för ljuset och sommarens lätta regn
Tack, för värmen och vattnet i havet för busande lek
Tack, för vilan och stärkande kraft
Amen

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera