tisdag 5 juni 2007

Herre, följ mig idag.....

5 juni 2007
Apg 2:38-39

Lämna synden och vänd om till Gud…
Ni skall då få Guds heliga Ande som gåva.
Det gäller alla som tackar ja – till inbjudan att få tillhöra Herren.

Var och en kan välja stig i sitt liv. Stigarna är många och vi tvingas välja dag för dag, stund för stund. Ibland är valen lätta, men ibland hamnar vi på kanten till fel. Det kan vara smått och på sitt sätt obetydligt – men det kan också smitta till något annat.

När vi tackar Ja till att vandra på Herrens stig bör vi kanske följa den tanken…ordentligt.

Att lämna synden och vända sig till Gud innebär många och långa samtal. Samtal med och om Herrens själv. Samtal om vad som är vad och om hur det är möjligt att undvika att slira in på stigar som inte är riktigt rätta. Gränsdragningar, bedömningar, bön, undervisning, samtal. Inte en gång, utan gång på gång.

Jag märker att ju mer jag läser, talar och lyssnar – desto mer vill jag … läsa, tala och lyssna. Det ger en vilja att ”leva mer” i det goda. Att vara och att verka. Att se och att göra, utan att slira. Att medverka i det Kristna livet i syfte att verka för en bättre tid, ett bättre liv, med Herrens tanke och gärning som det viktiga och riktiga i vågskålen.

Jag ser att jag ”slirar” i tanke och handling – varje dag.

När jag avslutar min dag, i samtal med Herren – och konstaterar att jag igen på något sätt har brustit. I smått eller i stort, eller i något som ter sig smått, men ändå är alltför stort – har jag igen brustit. Det är en vånda! Men samtidigt är då tillhörigheten till Herren en möjlighet.

En möjlighet att stanna. Reflektera. Konstatera brister. Be om förlåtelse. Och gå vidare. Igen och på nytt.

Vi måste också visa våra medmänniskor att vi har förstått att vi har felat. – för att klara våra mänskliga relationer. Det får inte försummas. Lika lite som vårt samtal med Herren får försummas.

Herre.
Följ mig idag.
Håll mig nära dig.
Låt mig inte slira iväg på syndens stig.
Låt mig stanna i varje val – och finna de rätta tankarna och handlingssätten.
Varje gång!

Herre.
Följ mig idag.
Håll mig nära dig.
Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar