fredag 15 juni 2007

Gud vänder händelser till Gott...

16 juni 2007
Romarbrevet 8:28-30

Vi vet att Gud kan använda varje händelse
till något gott för dem som älskar honom
och enligt hans plan får tillhöra honom.
Lev livet i Kärlek
Så kan varje händelse omvändas till gott.

Bemöt varje människa med kärlek och omsorg
Så bemöts du själv på motsvarande sätt

Lär dig själv att se det goda
i varje händelse som sker i ditt liv

Herren är med oss, stödjer oss, vandrar vid vår sida.
Han kan fånga oss, lyfta oss, glädja oss, vara med oss…
När vi tillhör, när vi lyssnar, när vi stannar.

Just då…
Kan vi se…
Vad han gör i våra liv

Just då…
Kan vi se…
Att han vänder …
Händelser till gott i våra liv…

Ibland kan vi blunda, smita iväg till annat och
glömma att se och lyssna.
Då kan vi förledas att tro – att ingen ser oss, att ingen leder oss,
att ingen bär oss över stock och sten.

Jag vet – nu – att han finns där. Jag hoppas att jag aldrig tvivlar mer.
Jag vet – nu – att han fanns där då, när det var så outsägligt tungt. Då, när mina fötter tog mig till kyrkan och mina forsande tårar tog mig därifrån. Han fanns, men jag såg honom inte. Jag var fångad i en annan kraft och Herren gam mig tid. Tid att våndas, tid att tänka, tid att vända. Tid att se vilken kraft som bär. Dag för dag – till tidens slut.

Lev som Herren tänkt.
Se som Herren ser.
Gör som Herren gör.

Och det Goda Gud vill, är att vi ska bli lika Jesus, hans son.
Gud bestämde nämligen redan från början att de
som tackade jag till att få tillhöra honom,
skulle bli lika Jesus, så att sonen skulle bli
den förstfödde i en lång rad med syskon.

Kanske är det att visa varandra vänlighet och omsorg – både inom och utanför kyrkans väggar.

Kanske är det att bry sig om även de som har det svårt – både inom och utanför kyrkans väggar.

Kanske är det att inte döma eller värdera – oavsett vad, eller vem.

Kanske är det att visa att vår Tro är en aktiv handling – som genererar även något för vår nästa.

Kanske är det att stå vid din nästas sida – till försvar, till glädje, till omsorg – oavsett vad det för med sig för dig.

Så gjorde Jesus. Så vill Herren att vi gör. Låt oss – var och en för sig, och vi alla tillsammans göra just det. Just det – att leva precis så som Jesus gjorde.

Det må vara alldeles omöjligt – kanske. Men vet vi det om vi inte på allvar – oavbrutet – försöker?

Har du idag reflekterat över din dag? Har du – idag – levt din dag som Jesus skulle ha gjort om han levt din dag idag?

Och dem som han i förväg hade bestämt skulle
bli lika sonen,
dem inbjöd också Gud att få tillhöra honom och
lät dem bli skuldfria inför honom.
Och de som blivit skuldfria inför Gud,
skall också få dela hans härlighet.

Det är min övertygelse att den som vandrar med Herren välkomnas av Herren. Ju mer vi vandrar, desto närmare når vi: som två stigar som går parallellt, men närmar sig sakta varandra. Vi lär känna. Det må vara att Herren redan känner oss – men jag känner ju inte honom, helt och fullt.

Ju mer jag vandrar, desto närmare når jag.

Förståelse. För vad som är vad.
Förståelse. För glädje och hopp.
Förståelse. För trygghet och längtan.

Ju mer jag vandrar vid hans sida – desto mer, större, blir min strävan, att leva just så. Lika Jesus.

I tro
I handling
I hjärta
I själ
Som en röd, eller kanske blå, tråd genom livet.

Herre.
Tack, för din ledning
Tack, för att du vänder livets händelser till gott

Tack, för att du lär mig att se
Tydligare
Att jag skall leva Lika Jesus
I tro
I handling
I hjärta
I själv
Genom varje dag, varje stund
Till tidens slut

Amen

1 kommentar:

  1. Du skriver så fantastiskt bra! Jag sitter här och läser dina och Herrens ord högt för mig själv, oreden, meningarna går rakt in i hjärtat! Helt fantastiskt! Tack!

    SvaraRadera