onsdag 8 augusti 2007

Nådens Gåvor - 10.e sönd e. Trefaldighet

Nådens Gåvor
Rom 12:3-8
Matt 18-18-22

Nådens Gåvor.
Dina gåvor - tilldelade av Gud.

Romarbrevet

Gud har Givit oss våra egenskaper och förutsättningar.
Format oss, skapat - som en väsentlig del av helheten.
Var och en har en uppgift i sammanhanget.
Var och en är skapad med särskilda förmågor.

Meningen är - att du skall göra det du är Skapad för.
Din roll i helheten.
Meninge är - att jag skall göra det jag är Skapad för.
Min roll i helheten.
Meningen är att vår nästa skall göra det han/hon är skapad för.
Dens roll i helheten.

Finn din roll. Utveckla den. Gör!
Var samtidigt varsam.
Låt även de övriga finna och utveckla sin roll. Göra!
Låt även de övriga ta del och vara en del av den helhet som vår Gud har skapat.

Det är återkommande och tydligt i vår bok - bibeln - att vi, var och en, är av väsentligt värde.
Att vi, var och en , har en uppgift.
Att vi, var och en, har unika gåvor - som en del av en fungerande helhet.
Som en del av ett fungerande arbetslag.

Låt var och en blomstra och växa med sina uppgifter.
Låt var och en visa och göra, del del av glädjen att få göra och bistå.

Har du funnit din roll?
Har du funnit de uppgifter Gud har Skapat dig för?
Kan du göra och utveckla detta med glädje?

Har du delat med dig och släppt in din nästa i Gemenskapen?
Eller har du blivit störd när någon "tagit" eller stört ditt revir? - När någon har klivit in på "ditt" område?

Har du då tänkt att det vara var ditt, eller har du förstått vikten av att dela med sig för att fler skall kunna få del av helheten - eller för att fler skall kunna bistå i uppgifter att få helheten än större?

Jag tror att Herrens önskan är att världens Alla folk skall vara ett enda folk - en enhet tillsammans.
Tillsammans!

Jag tror att det är detta vi har att arbeta för.
Att vi alla är en del av vår enhet tillsammans.
Ett folk.
Under Herrens ledning.

Finn din roll.
Utveckla den.
Gör.
Låt din nästa finna sin roll.
Utveckla den.
Göra.
Visa generositet mot varandra.
Hjälp och uppmuntra.
Bjud in.
Visa Kärlekens Kraft.
Gör.

Använd dina gåvor! - Nådens Gåvor - på det sätt som Herren Tänkt när han format dig för din plats i vår stora Gemenskap.

Gör!
Använd!
Med Kärlek och med Glädje!

Tack, Herre.
För de Gåvor du har givit mig.
Förlåt mig.
För min oförmåga att oftare nyttja dem på bästa sätt - för vårt allas bästa.
Tack, Herre.
För att du leder mig
på bästa sätt
för att jag skall kunna lära mig
att se mina gåvor
och använda dem rätt.
Amen

Matteus

Gud
Formar och Skapar
Fostrar och Förlåter

Gud
Vill att vi lever som han tänkt
Som han tänkt för oss
var och en

Gud
Vill
att vi visar varsamhet mot vår nästa
att vi förstår att vi inte skall sätta oss själva högre än någon annan
att vi förstår att även vår nästa,
och inte bara vi själva, kan göra misstag - igen och igen
att vi förstår att även vår nästa vill bli förlåten för sina misstag och tankefel,
precis som vi, var och en, vill bli förlåtna
för en ny dag
för ett nytt försök
för en en bättre dag

Herre
Led mig
på din stig
Idag
och varje
dag
Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar