tisdag 14 augusti 2007

Matteus 21:28-31 (Lukas 18:9-14)

Ordet för idag 2007 - 0708014 - Tro & Liv

Matteus 21:28-31 (Lukas 18:9-14)

Minns.
Att Herren ser din tanke.
Minns.
Att Herren känner vårt innersta.
Minns.
Att vi skall göra det vi säger att vi skall göra.
Minns.
Att vi, var och en, skall göra just det, som Herren önskar.
Just det, som Herren ber oss, var och en.

Säg inte ja, för att sedan vandra på andra stigar..
Säg inte ja, för att sedan i lättja eller ögontjäneri låta bli..
Säg inte ja, av obetänksamhet, för att sedan bara glömma bort.

Vi är skapade ur Gott.
Vi är skapade för att Göra Gott.
Vi är skapade för att bygga Broar och visa Kärlek.
Vi är skapade för att Leva
Leva Tillsammans – som ett enda Folk.
Tillsammans.

Inte för att skapa murar.
Inte för att visa småaktighet.
Inte för att göra våra medmänniskor ledsna.
Inte för att stjäla och bruka våld i förhållande till vandra.

Säg Ja, till den kallelse som ropar
Följ stigen
Fostra
Lär

Säj Ja, till den kallelse som ropar
Visa kärlek, förlåtelse och förståelse
Visa din Tro
Lev, som du lär.
Låt Tro och Liv, gå hand i hand
Inte var för sig.
Utan hand i hand.
Varje dag. Varje stund
I Varje tanke. I Varje handling.

Herre
Hjälp mig
Led mig
Gör din stig tydlig för mig

Herre
Hjälp mig att leva som jag lär
Jag tror på ditt ord, din kärlek och din omsorg
Jag vill inget högre att vandra på din stig

Förlåt mig, när jag inte följer tanken
Förlåt mig, när jag säger Ja, men vandrar åt ett annat håll
Förlåt mig, när jag handlar tvärs emot

Herre
Led mig
Hjälp mig att leva som jag lär

Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar