tisdag 21 augusti 2007

Ge inte upp..... 1 kor 10:13

Ordet för Idag 2007-08-23
1 Kor 10:13

Ge inte upp.
Herren hjälper dig.

Vi drabbas, igen och igen, av frestelser i livet.
Frestelser, som stör vår frid.
Frestelser, som inte tillför värde av vikt
Var och en, av sin dos.
Var och en, på sitt sätt

Vi känns ibland inte mäkta.
Det tycks ibland att våndan är för stor.
För stor för att klara av.
Oöverstigligt stort.
Vi frestas att ge upp.
Vi frestas att tro att just vår festelse är den största av alla.
Vi frestas att tro att just vår vånda är den största av alla.

Då, igen
Måste vi stanna
Inse
Igen
Att var och en drabbas av frestelser, svårigheter och våndor
Att var och en drabbas, igen och igen.

Då, igen.
Måste vi stanna.
Inse.
Igen.
Att Herren alltid vandrar vid vår sida.
Vid Din.
Och vid min.
För var och en som bett honom.

Då, igen, skall vi se
Att Herren hjälper oss
Visar oss rätt, var och en, i vår vånda
I vår otillräcklighet.
I vår tvekan.
Visar oss rätt
Till den väg som krävs just nu
Just här. Just nu
För just dig. För just mig
För just oss, var och en
Som glömmer, som tappar sikten, som frestas

Minns.
Att vi alla drabbas
Av frestelsen
Att ingen är förskonad från frestelsens ihärdighet
Minns
Att vi var och en
Kan hjälpa och stötta varandra
Minns
Att Herren vandrar vid din sida
Minns
Att Herren leder dig
Minns
Att åkalla honom
Dag för dag, stund för stund



Herre

Jag minns att du har lovat
Att finnas vid min sida

Jag ber att jag skall minnas det även när frestelsen
frestar mig

Jag ber att jag då inte skall falla
Jag ber att jag då inte skall frestas
Så att jag faller in i frestelsens grepp
Fångas i frestelsens famn

Herre
Jag ber

Låt
Övermåttan,
Avgudarna,
Girigheten,
Egennyttan,
Och annat tillhörande Förfallets väg
Stanna på vederbörligt håll

Jag ber
Att jag kan vända frestelserna ryggen
Och istället vandra på stigen som tillför,

För dig, för mig och för andra på vår jord

Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar