fredag 3 augusti 2007

Goda Förvaltare

Goda Förvaltare
9.e söndagen efter Trefaldighet = 5 augusti 2007
Ef 4:20-28
Lukas 12_42-48

Herre, Ge Mig Kraft att leva i Din Tanke.
Ge Mig Styrka att inte Svikta.
Låt Mig, varje enskild stund, inse att jag skall vandra varje steg utan hämnd, avund, ilska, snikenhet, trångsynt eller förbannelse mot någon eller något.
Låt mig istället, varje stund, vara en god Förvaltare av Ditt Ord, Ditt Handlingssätt - som varande min Livsregel.
Att leva i frid med människor, djur och natur. Att leva i frid med mig själv. Att leva i frid med företeelser och tankar.
Herre, Ge mig Kraft att vara en God Förvaltare - under hela min Stund här på jorden.

Amen

Var en God förvaltare, av det du har, det du kan, det du utrustats med.
Använd all din tanke, all din kraft till just det du är duktig på.
Det Herren har utrustat dig med.

Hjälp din nästa.
Med kärleken som ledstjärna.
Med omsorgen om allt levande på vår jord som prioritering ett på vår färd.
Utan första tanke på egen vinning.

Vi skall inte glömma oss själva och vårt eget väl.
Vi skall inte glömma våra barn, föräldrar och vänner.
Men kanske skall vi oxå lyfta blicke och se mer
- runt omkring oss.
Här nära, och strax bortanför.
Här nära, och långt där borta i främmande land.
Kanske skall vi inse vikten av
- och ansvaet för
- att vi, var och en, delar med oss av just det vi kan.
Just det - de unika gåvor och förutsättningar - vi,
var och en, har utrustats med.
I den unika individ vi är.
Här och nu.

Kanske skall vi oxå inse vikten av - och ansvaret för - att vi,
var och en,
delar med oss av platsen och tiden för att låta någon annan verka
och visa sina förutsättningar.
Som varande en viktig kugge för driften av Herrens Skapelse.
Framåt.
Dag för Dag.

En God Förvaltare börjar idag.
Inte imorgon.
En God Förvaltare.
Ser. Tänker. Är.
Ständigt i Herrens Fotspår.
En God Förvaltare.
Bygger hela tiden vidare på Hela vår bild
om vad som är Rätt.
Rätt Levnadssätt.
Rätt för vår nästa - i omsorg och kärlek.
Rätt för vår värld - i omsorg och kärlek.
Inte med början imorgon.
Utan med början nu.
Varje stund.
Alltid.
För allas välgång.
Tillsammans.

Herre, Fyll oss.
Fyll mig.
Med Kraft.
Att vara en God Förvaltare.
Idag, imorgon och varje stund under min tid på jorden.
Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar