onsdag 22 april 2009

Vad är ett samtal....

Jag ställer en fråga. Jag lyssnar på svaret. Jag funderar, värderar, undrar mer, undrar
annat. Jag är nöjd, och lägger det till ro, eller jag talar vidare om saken.

Varför frågar jag? För att jag tycker att jag ska? För att jag måste? För att jag är
intresserad? För att jag vill veta? För att jag måste veta?

Varför svarar jag? För att jag tycker att jag har något att berätta? För att någon intresserar
sig, och jag vill dela min tanke utifrån den frågan, min fråga eller annans fråga. För att det
tilltalar.

När väljer jag att inte svara? När det blir för tungt, för personligt. När jag inte vill dela
med mig, eller inte kan, eller inte tycker att jag har något att dela med mig av. - och
framförallt när det upplevs som ett villkor, ett krav för vidare samtal. När allt ligger hos
mig, och jag måste ’betala’ för att få tala vidare.

Ett samtal bygger på förtroenden. För mig kan inte förtroenden vinnas genom påpekandet
att jag måste ge för att få. För mig vinns det genom det ömsesidiga samtalet. Om
ömsesidigheten och respekten inte finns, så kan? – ska? – bör? – får? - inte förtroendet
växa. Ibland vill människor tala, även om jag inte ger av min eventuella/personliga
problematik. Jag kan kanske ge annat, än sådant. Specifikt vad det är, måste tiden och
förhållandet till den enskilda individen utvisa. Det kan inte särskilt nämnas, eller värderas,
vad det skulle kunna vara.

Du väljer – eller känner - om du litar på mig. Du väljer om du vill tala med mig. Jag
lyssnar gärna, väldigt gärna, men du kan inte kräva något specifikt i retur. Returvalet är
mitt, mitt och bara mitt. Precis som ditt val att tala med mig, bara kan vara ditt. Jag kan
inte tvinga dig.

Du kan önska och be direkt till mig, men du skall också vara medveten om att det i sig
kan resultera i att jag går. Du kan önska och be om något, i bön och tro, och hoppas att du
skall bli bönhörd.

Kanske vinner vi framgång om vi agerar med intresse och kravlöshet?
Kanske vinner vi framgång om vi ser varandra och lyssnar noga….?
Visa varsamhet mot din nästa.

Tala om varför du går.
Tala om varför du stannar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar