torsdag 25 oktober 2007

Samhällsansvar - Matt 7:17

Matteus 7:12
Ordet för Idag 2007 10 25
Samhällsansvar

Behandla Andra
såsom ni vill att de skall
behandla er

Ta Initiativet!
Och gör Gott!

Matteus 7:12 är grunden för den aktiva - goda - handlingen.
För aktiv godhet och barmhärtighet.

Utgångspunkten. Starten.
Är Jag.
Det är hos mig det börjar.
Utgångspunkter är inte hos någon annan - hur jag blir behandlad av dig eller någon annan.
Det börjar i Mig!
Hur jag vill bli behandlad.
Hur jag vill ses.
Just så skall jag behandla dig.

Då vill jag...
..se dig - som du är
..tala med dig
..älska dig - såsom du är

Då vill jag...
..låta dina gåvor komma till din och till vår allas glädje och nytta -
som den del av vår hela kropp som du är

Då vill jag...
..lyssna till punkt när du talar
..bemöta och resonera utfrån ditt samtl och dina tankar

Det är hos mig det börjar - inte som ett svar på hur du har behandlat mig - utan hur jag vill bli behandlad.

Det är svårt. Oerhört svårt.
Att inte gå i Svaromål.
Att inte hämnas.
Jag försöker leva så - att inte i något mått alls hämnas.
Det är riktigt svårt - det kräver alltid en aktiv tanke.

Belöningen är ett rikare liv. Ett renare samvete.
Belöningen är en större värdighet och respekt i förhållande till varandra - och för mig i förhållande till mig själva.

Men - det är svårt.
Det kräver en ständig "intern" diskussion. Insikt.
Det kräver ett ständigt samtal med t ex Vreden, Ondskan, Bitterheten, Ångesten och Sorgen. Men - resultatet blir - sen - kanske snart - en bättre värld, ett bättre liv.
För såväl mig, som för dig...


Tack, Herre
För att du idag - och alla dagar
vandrar vid min sida
Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar