tisdag 8 maj 2007

Psaltaren 13 - ordet för idag 2007-05-08

Ordet för idag – 2007

Psaltaren 13

Hur länge skall du glömma mig, Herre?
Hur länge skall du dölja ditt ansikte?
Hur länge skall tankarna mala,
mitt hjärta ängslas dag efter dag?

Hur länge skall min fiende triumfera?

Se på mig, svara mig, Herre, min Gud!

Ge ny glans åt mina ögon,
låt mig inte somna in i döden,
låt inte min fiende säga att han besegrat mig,
mina ovänner jubla över mitt fall.

Jag litar på din godhet,
mitt hjärta skall jubla över din hjälp,
jag vill sjunga till Herrens ära,
ty han är god mot mig.

*** *** *** ***

En vacker text. En text med värde. Att läsas långsamt. Att läsas betraktande. Att läsas med eftertänksamhet.

Den speglar….

Förtvivlan.
Längtan.
Frustration.

Bön om hopp
Bön om hjälp

Tillit
Kraft.

En samlande kraft.

Hur länge skall du glömma mig, Herre?

Kanske är det så att Herren inte alls har glömt mig, utan istället ger mig tid att behandla mitt jag. Kanske är det så att Herrens avsikt är just att ge tid för vånda, samtal, tanke – reflektion – tills det är tid att återvända eller svänga av på en ny stig i livet. Inte i syfte att våndas, utan just i syfte att reflektera, samla kraft och åter fyllas av det som är viktigt.

Be. Om tålamod. Om tålamod för att att fyllas med kraft. Om tålamod att låta tiden verka. Om tålamod att lyssna och utvecklas. Lyssna inåt, på tanken, på orden. Lyssna utåt, på livet, samhället och tiden.

Hur länge skall min fiende triumfera?

Låt honom triumfera. Till vilken glädje är triumfen, när den är på bekostnad av någon annan?

Be. Be om kraft att låta fienden triumfera.

Be. Om insikt. Om insikt om vad som är vad. Om insikt om vem som skadat, och på vilket sätt jag kan ändra mitt fokus för att åstadkomma bättring i livet och världen. För det som är värt att lägga fokus på.


Se på mig, svara mig, Herre, min Gud!
Ge ny glans åt mina ögon,
låt mig inte somna in i döden,
låt inte min fiende säga att han besegrat mig,
mina ovänner jubla över mitt fall.

Uppmaning. Till Herren.
Uppmaning. Till oss själva.
Längtan. Att åter verka.
Frustration och längtan.

Jag litar på din godhet,
mitt hjärta skall jubla över din hjälp,
jag vill sjunga till Herrens ära,
ty han är god mot mig.

Förtvivlan, längtan och frustration byts mot tillit och hopp. Och kraft.
Sorgen byts mot glädje och kraft. Vi är – igen - på väg.
På väg på en ny stig i livet.
Efter omtagets reflektion återvänder vi.
På ett nytt sätt.
Med en annan sorts kraft.
Med en annan packning i ryggsäcken, som präglar oss för framtiden.

Hur den präglar oss beror på … ja, vad beror det på?
Hur den präglar oss, kanske helt enkelt beror på – vårt samtal med Gud…

Herre.
Tack, för att du inte glömmer mig.
Tack, för att du ger mig styrka att se genom diset.
Tack, för att du låter mig förstå din godhet

Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar