torsdag 10 maj 2007

Bara den som vandrar nära marken...

Psalmer & Sånger
Psalm nr 847; Nära Marken


Bara den som vandrar nära marken kan se dina under, Gud.
Låt oss aldrig bli så stora att vi inte ser de små,
larven som kryper och
myran som stretar och
barn som lär sig gå.

Så låter en del av psalmen nr 847 – Nära Marken, i Psalmer & Sånger. Jag hittade till Psalmen – och många fler - genom en fotoutställning i Immanuelskyrkan i början av maj 2007. Det var en oändligt tänkvärd fotoutställning - av Johan Bohman, Sthlm - med bilder, kopplade till strofer från Psalmer & Sånger – en utställning som jag gärna, gärna skulle vilja se igen….


Högt Ärade Gud.

Låt oss stanna
Låt oss glädjas
Låt oss le

När vi ser larven som kryper
När vi ser myran som stretar
När vi ser barnen som lär sig att gå

Låt oss stanna
Låt oss glädjas
Låt oss le

När vi ser maskrosens styrka
När vi ser barnen som kämpar för sin frihet
När vi ser nyckelpigan flyga från strå till strå

Herre

Låt mig stanna och landa i ett lugn, när jag flyger i det blå
Låt mig förstå att jag skall vandra nära marken och stå stadigt i den grund som livets väl bygger på.

Låt mig alltid minnas att jag skall stå stadigt i din grund, nära marken.

Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar